Sunday 18 December 2011

1.0 LATAR BELAKANG (RONA STATIONERY)





 

Rona Kosiswa UUM yang ditubuhkan secara rasminya pada 16 Julai 2010, merupakan satu langkah proaktif yang diambil oleh Ria-Two Sdn Bhd (RTSB) dalam mengembangkan perniagaan francaisnya ke Wilayah Utara Malaysia. Rona Kosiswa UUM adalah salah satu projek inkubator usahawan tempatan, di kalangan usahawan siswa siswazah yang mempunyai daya saing yang tinggi. RTSB adalah sebuah syarikat tempatan yang menjalankan perniagaan peruncitan melalui sistem francais dengan membekalkan alat tulis dan peralatan pejabat.
Rozaiman Che Kar, Pengarah Urusan Ria-Two Sdn Bhd (RTSB), tidak pernah menjangka bahawa Rona adalah nama samaran beliau semasa zaman persekolahan dulu dan akan menjadi satu pernigaan yang semakin meningkat nama. Rona adalah jenama perniagaan alat tulis dan peralatan pejabat francais yang menawarkan perniagaan penyelesaian melalui konsep ‘ one stop’. Beliau memulakan perniagaannya pada tahun 2001 dengan modal berbayar sebanyak RM890. Beliau mengakui bahawa keputusan untuk pergi ke francais tidak dilakukan dengan tergesa-gesa. Pada tahun 2006, rakan beliau mencadangkan agar perniagaan yang sedia ada akan diubah menjadi perniagaan francais. Menurut beliau ia adalah satu idea yang menarik pada mulanya kerana perniagaan francais telah lama bertapak di bumi Malaysia tetapi francais yang berdasarkan alat tulis dan peralatan pejabat adalah sesuatu yang baru. Ini adalah satu cabaran yang besar bagi beliau pada awalnya dan menurut beliau, beliau mengambil masa 6 bulan untuk mengkaji dan memahami perniagaan francais.
Tambahnya lagi, Encik Rozaiman mahu ia menjadi rancangan yang serba sempurna sebelum membuat keputusan untuk memnjejakkan kaki ke dalam francais. Sejak memulakan perniagaan pada tahun 2001, Encik Rozaiman telah mewujudkan reputasi yang baik di kalangan pemborong dan pengilang alat tulis. Oleh sebab itu, apabila dia menerima lesen francais pada tahun 2006, peralihan daripada perniagaan alat tulis untuk perniagaan francais adalah agak mudah. Keputusannya untuk beralih kepada pemberi francais telah terbukti menjadi satu betul. Menurutnya, untuk menjadi seorang francaisor yang berjaya, beliau perlu memegang status pemborong. Ini kerana kalau kita mengambil barangan secara borong, keuntungan juga akan dapat tinggi berbanding jika kita mengambil barangan tersebut dengan purata sedikit. Tetapi sudah menjadi adat perniangaan. Keuntungan yang tinggi akan mempunyai risiko yang tinggi juga. Oleh itu, dari awal lagi beliau memastikan perniagaannya mendapat kepercayaan dan keyakinan daripada pengilang. Ia tidak mudah mendapat kepercayaan untuk membuka akaun dengan mereka.
Oleh yang demikian, beliau bersedia untuk membayar lebih hanya untuk mendapatkan barang-barang terus dari kilang. Kini Encik Rozaiman mempunyai akaun dengan beberapa pengeluar alat tulis yang mempunyai imej yang tinggi. Pada peringkat awal perniagaan francais, encik Rozaiman berterima kasih kepada Perbadanan Nasional Berhad (PNS) bagi Program Pembangunan Francais Dalam Negeri (PPFT) yang memberi bantuan geran bernilai RM100, 000. Malah, beliau begitu berazam untuk melihat syarikat francais itu berkembang maju dalam sektor peruncitan. Oleh itu, dengan kekuatan yang ada dia mempertaruhkan RM 40000 wang sendiri untuk membantu penjenamaan. Beliau percaya, kualiti kerja dan penjenamaan produk adalah kekuatan dalam mana-mana syarikat francais. Menurut beliau francaisi adalah tulang belakang kepada kejayaan francaisor.
Oleh itu, pemilihan francaisi juga perlu diteliti dengan mendalam. Francaisi adalah berbeza daripada pengedar. Mereka membawa nama imej dan jenama Rona kepada masyarakat tempatan. Menurut beliau, sehingga Jun 2010, RTSB mempunyai empat francaisi yang berpangkalan di Kuantan, Ampang, Shah Alam dan Putrajaya. Walaupun mensasarkan 8 francaisi baru dalam masa setahun dan 50 francaisi sehingga 2012, beliau mahu francaisi berpotensi besar dalam kualiti sebenar.
Seterusnya, antara ciri-ciri untuk menjadi kedai yang mempunyai tarikan pengguna ialah perlu mempunyai modal yang mencukupi bermaksud barang yang ditawarkan mestilah mencukupi dan pelbagai, agresif terhadap kehendak pengguna iaitu memastikan kemahuan dan kehandak pengguna, mempunyai minat yang mendalam dan kualiti keusahawanan yang tinggi. Prinsip-prinsip inilah yang menjadi pegangan Encik Rozaiman untuk berdaya saing dengan kedai-kedai lain. Malangnya mengikut EncikRozaiman, banyak francaisi salah faham akan maksud sebenar perniagaan francais. Mereka berpendapat bahawa apabila mereka menjadi pemegang francais, semua hal ehwal yang akan mempromosi dan memasarkan barangan akan dilakukan oleh pemberi francais itu sendiri. Ia adalah salah dari segi pemahaman dan mereka sebenarnya hanya membeli konsep dan sistem perniagaan yang disediakan oleh pemberi francais. Ini tidak bermakna pemberi francais akan sogokan semua maklumat francais kepada francaisi itu. En Rozaiman menegaskan Francaisi perlu bekerja keras seperti usahawan lain untuk mendapatkan francais dan keuntungan yang tinggi. Encik Rozaiman juga percaya kejayaan dan kejatuhan mana-mana perniagaan francais bergantung kepada kepakaran seseorang dalam menguruskan perniagaan francais selain daripada pengalaman yang sedia ada. Malah, beliau juga berpendapat bahawa francaisor dan francaisi perlu berjumpa dan berbincang bagi menyelesaikan masalah yang timbul.
Jadi, apa-apa perniagaan atau kartel perniagaan runcit memerlukan strategi yang berkesan untuk menarik pelanggan dan mengekalkan pelanggan yang sedia ada. Ini penting untuk memastikan keuntungan dalam setiap perniagaan. Ia juga memerlukan kemahiran untuk merancang strategi dalam menguruskan aliran tunai, gudang dan logistik. Jika kita tidak mempunyai komitmen yang tinggi dan tumpuan yang lebih kita akan kecundang dalam perniagaan. tidak memilih ini selaras perniagaan. Oleh itu, beliau memilih francaisi yang mempunyai keinginan untuk berjaya dan orang-orang yang bukan sahaja mahu membeli Pakej Francais Rona tetapi juga mahu menjadi rakan kongsi perniagaannya.

No comments:

Post a Comment